27 Ağustos 2011 Cumartesi

Pompa Gücü Hesabı (Excel)

Herkese Merhaba

Bir tanktan diğer tanka aktarılmak istenen akışkan için borulama sistemindeki basınç düşümünü karşılamak için kullanılması gereken pompanın güç hesabını içeren bu excel dosyasını sizlerle paylaşmak istiyorum.



Kullanırken bilmeniz gerekenler:
  • 20 C de suyun özellikleri kullandım. Farklı akışkan ve sıcaklıklar için ilgili tablolardan değerleri bulup girmeniz gerekiyor.
  • Formülleri Q [m3/s] (debi) üzerine yazdım. Akışkanın boru içi hızını biliyorsanız denklemleri V üzerine kurulu şekle getirmeniz gerekiyor. Yani V [m/s] sekmesindeki Q’ ya bağlı formülü silip direkt değeri yerine yazabilirsiniz.
  • Minör kayıpları çoğaltabilirsiniz. Ben sadece dirsekler ve vanaları ekledim. Sisteminizde başka kayıp elemanı varsa formülde “Kayıplar” bölümüne sekme açarak ekleyebilirsiniz.
  • Değerleri girerken yanındaki birimlere dikkat edin.
  • Re > 4000 (türbülanslı) akışlar için f (sürtünme katsayısı) kullanılmıştır. Laminar akış için f=64/Re denklemini kullanabilirsiniz.
  • Tankları; havuz, göl ve ya baraj gibi başka fiziksel yapılar gibi düşünüp problem aralığını genişletebilirsiniz. (Atmosfere açık alanlarda P1 = P2 = 0)
Minör kayıpları, akışkan değerleri ve boru malzemeleri için pürüzlülük değerlerini Çengel’ in kitabında bulabilirsiniz.

Akışkanlar Mekaniği - Pompa Gücü Hesabı Online Çalıştır

Kaynak: “Fluid Mechanics Fundamentals and Applications 2. Edition” – Yunus A. ÇENGEL, John M. CIMBALA

Kalın Sağlıcakla…

1 yorum: